Powered by Blogger.
RSS

~*...Cinta hati mY hearT...*~

~* Riak *~




source : http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?f=21&t=6204
Menurut Syeikh Muhammad al-Barkuiy, dalam kitabnya Tariqah Al-Muhammadiyah, riak ialah amalan berupa ketaatan kepada Allah dengan mengingini kepentingan-kepentingan selain daripada Allah. Manakala sebesar-besar riak ialah ibadah seorang hamba kepada Allah tanpa memerlukan keredaan Allah subhanahu wa taala.

Secara umum riak boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian:  


1. Riak yang melibatkan tubuh badan. Mereka yang terlibat dengan kegiatan agama, misalnya, memperlihatkan keadaan tubuh badan yang kurus, mengurangkan makan sebagai tanda kuat ibadah atau berjaga malam, manakala bagi ahli dunia pula melahirkan kegagahan badan dan kehalusan kulit, sasa dan kebersihan tubuh. 

2. Dari segi pakaian pula, orang yang melibatkan diri dengan kegiatan agama memakai pakaian yang murah, kasar, dengan warna-warna tertentu, seperti hitam, hijau dan sebagainya untuk melahirkan sikap ketaatan mengikuti sunah Rasulullah dan memperagakan diri seumpama bersifat warak dan zuhud. Bagi ahli dunia pula mereka menghias pakaian dengan benda yang mahal-mahal, menghiasi rumah, halaman dan kenderaan dengan berlebih-lebihan. 

3. Dari segi pakaian pula, orang yang melibatkan diri dengan kegiatan agama memberi nasihat dan pengajaran serta melahirkan kebijaksanaan ilmu atau pengetahuan dan kebaikan amalan, menggerakkan bibir dengan berzikir, membaca al-Quran dengan keadaan dukacita dan takut di hadapan manusia, menghafal al-Quran supaya dikatakan sebagai ``al-hafiz'' dan sebagainya. Bagi ahli dunia pula mereka berkata-kata dengan kata-kata berfalsafah, prosa berirama dan melahirkan kepetahan juga kelancaran. 

4. Dari segi amalan pula, orang yang terlibat dengan agama memanjangkan sembahyang, rukuk dan sujud supaya dilihat sembahyangnya elok, berkawan dengan orang-orang alim dan soleh agar dia disebut sebagai termasuk dalam golongan orang yang seperti ini manakala bagi ahli dunia pula mereka berjalan memperagakan cara berjalan dengan lagak seperti orang atasan. 

5. Ahli agama pula cuba menonjolkan golongan atau keluarganya terdiri daripada mereka yang mendapat petunjuk Allah dan banyak penyokong atau pengikut manakala ahli dunia pula melakukan sesuatu supaya dikatakan dia mempunyai kemasyhuran, banyak khidmat dan jasa kepada negara, banyak harta, mempunyai banyak pekerja dan sebagainya. 

Tawuus menceritakan tentang seorang lelaki yang datang menemui Nabi lalu bertanya: ``Ya Rasulullah, bagaimana keadaan seorang lelaki yang bersedekah sedangkan dia ingin agar dipuji dan diberi balasan.'' 

Baginda tidak memberi apa-apa jawapan, sehinggalah turunnya ayat (al-Kahf: 111): 
"Maka barang siapa mengharapkan menemui Tuhannya hendaklah dia beramal dengan amalan soleh dan tidak menyekutukan ibadahnya kepada Tuhan dengan sesuatu pun."

Ayat ini bermaksud, bahawa sesiapa yang mahukan pahala hasil daripada ketaatannya, maka dia hendaklah melakukan ibadahnya semata-mata kerana Allah. Janganlah dia campurkan tujuan ibadahnya kepada Allah dengan yang lain, sama ada dengan cara berterangan ataupun bersembunyi seperti yang dilakukan oleh orang yang melakukan ibadah atas dasar riak.

Dalam surah asy-Syuara': 213 Allah berfirman:
"Maka janganlah kamu menyeru berserta Allah, Tuhan yang lain, yang menyebabkan kamu menjadi orang yang diazab." 


Menurut Abn Al-Qayyim, syirik al-asghar, ataupun syirik kecil itu antara lain ialah berpunca daripada perbuatan seseorang yang melakukan sesuatu ibadah bukan kerana Allah, tetapi kerana makhluk.  

Amalan seperti ini diistilahkan sebagai syirku `l-asqhar (syirik kecil) atau syirku `l-khafiy (syirik tersembunyi) akibat daripada pelakunya melahirkan amalannya seolah-olah kerana Allah, sedangkan kasad atau niat sebenarnya apa yang dilakukan adalah kerana selain daripada Allah, iaitu kerana manusia. Lebih jelas dinyatakan bahawa orang yang seumpama ini telah menyekutukan tujuan ibadah yang dilakukan dengan memperhiaskan ibadahnya untuk tujuan yang lain.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS